Przedszkole powstało w 1954 r.. Właścicielem obiektu jest PKP – Poznań , a od 1992 r. na mocy porozumienia, nadzór nad placówką pełni Miasto Poznań.

     W przedszkolu funkcjonują

III oddziały dziecięce  - II oddziały grup mieszanych oraz  I  grupa staszaków. W obecnym roku szkolnym do przedszkola uczęszcza  75 wychowanków .               

 Zatrudnionych jest sześciu nauczycieli (w tym dyrektor) z najwyższymi kwalifikacjami                 ( 5 osób ukończyło wyższe studia magisterskie, jedna nauczycielka posiada tytuł                 licencjata ).

Ponadto zatrudnieni są: nauczyciel religii, gimnastyki korekcyjnej, logopeda.

Prowadzone są zajęcia dodatkowe opłacane ze składek rodziców: język angielski, rytmika,     taniec towarzyski, karate.

      Swoje funkcje administracyjno – opiekuńczo – porządkowe wykonuje      personel pomocniczy w ilości 9 osób.

 

Budynek przedszkolny usytuowany jest w pięknym, pełnym zieleni ogrodzie o powierzchni  ni 2366 m2, z dala              od zgiełku   i hałasu.

Plac zabaw dla dzieci wyposażony jest w kolorowe, plastikowe zjeżdżalnie oraz urządzenia ogrodowe, przeplotnie. Znajdują się dwie piaskownice,         huśtawki,     teren do gry w kosza i piłkę nożną.            Poza tym , w ustronnym miejscu znajduje się miejsce do       zabaw „cichych”.

 

Placówka wyposażona jest w baseny i pawilon  ogrodowy instalowane podczas zabaw w    lecie, oraz do zabaw zimowych – sanki, z których dzieci korzystają na górce, usypanej w drugiej części  ogrodu.
 

Pierwszym pomieszczeniem, z              którym dziecko spotyka się po raz     pierwszy w przedszkolu, jest szatnia dziecięca, serdecznie witająca             stacyjka i kolejka  z wagonikami        pełnymi roześmianych postaci z  bajek.

 

Przedszkole funkcjonuje w parterowym budynku, w którym znajdują się  III  sale    dziecięce , zaplecze socjalne, kuchenne oraz część piwniczna.

       Zagospodarowano i wyposażono również pomieszczenie do zajęć dodatkowych             ( (język angielski, gimnastyka korekcyjna, logopedia i karate).

Przedszkole ma opracowane logo, własny proporzec oraz papier firmowy. Posiada również własny hymn, który jest śpiewany podczas wszystkich podniosłych uroczystości przedszkolnych.    Ponadto każda grupa przedszkolna posiada swoją nazwę oraz hymn grupowy                        (tekst znajduje się w wydawanej gazetce przedszkola ). 

      W przedszkolu obecnie przebywa 75 wychowanków :

 

 

grupa I    25 dzieci,

sala o powierzchni 55  m2,

 

 

 

grupa III    25 dzieci.

Sala o powierzchni  55 m2 

 

 

 

 

 

grupa II   25 dzieci.

Sala o powierzchni 40 m2.

 

 

        Od kilku lat liczba zgłaszanych dzieci do przedszkola przewyższa liczbę miejsc etatowych. Rodzicom nie przeszkadzają niedogodności podróży, często pokonują duże odległości, by móc umieścić swoje dziecko w naszym przedszkolu.  

Program adaptacyjny dziecka po raz pierwszy

przekraczającego próg przedszkola

       By zmniejszyć stres dziecka związany z nową sytuacją i miejscem, do którego od 1 września będzie uczęszczać, organizowane są w miesiącach:  maju i czerwcu, spotkania dzieci z rodzicami i wychowawcami poszczególnych grup. Podczas tych spotkań dzieci  poznają swoje nauczycielki, salę zabaw, zabawki.

 Wspólne zabawy rodziców i dzieci z nauczycielkami sprawiają, że strach przed czymś nieznanym nie jest tak silny, a moment rozstania z rodzicami nie wywołuje stresu. Rodzice natomiast otrzymują niezbędne informacje związane z przygotowaniem dziecka do roli przedszkolaka. Rodzice dowiadują się, że mogą odwiedzać przedszkole z dzieckiem w godzinach przedpołudniowych, by wspólnie przebywać z  dziećmi już uczęszczającymi, podejmować wspólne zabawy w ogrodzie przedszkolnym.

Rodzice i nauczyciele popierają taką formę kontaktu, albowiem w znacznym stopniu przyspiesza adaptację dziecka  w przedszkolu.

      W przedszkolu obowiązuje program wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczy  wspólny dla wszystkich grup ( Świat Przedszkolaka).

     Najwyższą wartością pracy wysoko wykwalifikowanych nauczycielek jest traktowanie dziecka w sposób podmiotowy i jego dobro pod każdym względem. Na pierwszym miejscu uwzględniany jest wszechstronny rozwój jego osobowości oraz wspomaganie rozwoju wszelkimi możliwymi bodźcami na wszystkie zmysły oraz właściwe przygotowanie przedszkolaka do podjęcia obowiązków w szkole.

     Z informacji uzyskanych od nauczycielek szkoły wynika, że nasi absolwenci nie mają żadnych problemów z wypełnianiem obowiązków szkolnych, są bardzo dobrze przygotowani do pełnienia roli ucznia.

       Wiadomym jest, iż edukacja przedszkolna stanowi fundament, potencjał z jakim człowiek wchodzi w  dorosłe życie. Potrzeby te dotyczą w równym stopniu rozwijania swych zdolności, umiejętności, wartości, postaw.  W naturalny sposób zapewnia dziecku zachowanie równowagi między rozwojem emocjonalnym i poznawczym oraz wartości i normy, które nasze przedszkole stawia na pierwszym miejscu.

Przedszkole sprzyja rozwojowi intelektualnemu, duchowemu, moralnemu, kulturalnemu i społecznemu dziecka. Nauczycielki stwarzają warunki rozwoju intelektualnego poprzez rozmaite, bardzo zindywidualizowane zajęcia, których organizacja wymaga aktywności dziecka i dostosowania do jego zainteresowań i umiejętności. Dzieci są uczone wyrażania swoich potrzeb, między innymi poprzez możliwość wyboru zadań i stopnia ich trudności.

Rozwój moralny jest następstwem pracy wychowawczej, postaw nauczycieli, włączania dzieci w dyskusje i ocenę własnego postępowania, poprzez przykłady z literatury, widowisk teatralnych.

Rozwój kulturalny osiąga się poprzez udział dzieci w zajęciach artystycznych, możliwość rozwoju talentów i zainteresowań, udział w konkursach i licznych imprezach przedszkolnych.

 

Do stałego harmonogramu działalności przedszkola włączone zostały uroczystości i festyny o charakterze rodzinnym, podczas których oprócz ogniska z pieczeniem kiełbasek, bigosu, grochówki, konkursów dla dzieci i rodziców, loterii fantowej, prezentowane są zdobyte wiadomości w ciągu całego roku pracy dydaktyczno – opiekuńczo – wychowawczej.

 Radosny nastrój imprezy podnosi orkiestra oraz wspólne śpiewanie piosenek biesiadnych. Wszystkie imprezy utrwalane są na kasetach video, płytach CD i są chętnie przegrywane przez rodziców.   

 

 Na uwagę zasługuje ogromne zaangażowanie rodziców i środowiska w celu podniesienia atrakcyjności wspólnie spędzonego czasu, (m.in. darmowe przekazywanie środków rzeczowych na nagrody oraz przekazanie pączków i wiele innych).

      Mocną stroną przedszkola są również częste i atrakcyjne wycieczki do bliższych i dalszych środowisk . Dziecko najchętniej zdobywa swoje doświadczenia poprzez uruchamianie wszystkich zmysłów, dlatego tak ważne jest, aby uczyło się w trakcie przeżyć i osobistych wrażeń.

 Ta forma dostarczania przygód, przebywania w bezpośrednim kontakcie przyrodą, kształci w pełni przyszłych obrońców naszego eko-systemu.

     Nasi wychowankowie są dla nas najważniejsi i kierujemy się tym, by oddane nam pod opiekę dzieci czuły się wśród nas niczym nie zagrożone i bezpieczne.

     Drugim, nie mniej istotnym problemem, było zdobycie zaufania wśród rodziców do przedszkola w ogóle. Jako główny czynnik postawiłam, by rodzice nie byli tylko biernymi odbiorcami tego, co proponuje przedszkole w zakresie pracy z dziećmi, ale włączyli się do współpracy, by byli współtwórcami tego, co się w przedszkolu odbywa.

      Początkowo praca ta ograniczała się do przygotowania strojów dla dziecka na uroczystości, następnie mamy lub babcie przygotowywały poczęstunek na wspólne,      rodzinne spotkania. Rodzice bardzo chętnie zaczęli podejmować inne inicjatywy związane       z pobytem dziecka w przedszkolu.

     Obecnie nauczycielki w każdej grupie mają opracowany plan współpracy z rodzicami,  który został zaakceptowany przez rodziców na zebraniach grupowych.

     Nie chcemy, aby osiągnięcia obecnej cywilizacji – radio, telewizja, komputer i        najnowszy wynalazek , internet , - coraz bardziej odsuwały od siebie rodzinę, przyjaciół, niezbędny dla rozwoju dziecka bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem.                 Dziecko    posiada potrzebę miłości, przynależności, bezpieczeństwa, potrzebę     komunikowania się z najbliższymi, dlatego tak ważne jest, aby rodzice zdali sobie sprawę           z potrzeby tych kontaktów.

Podejmujemy wspólnie z rodzicami działania, umożliwiające dziecku prawidłowy rozwój   intelektualny, moralny, kulturalny i społeczny

  Aby zintegrować działania przedszkola i domu proponujemy:

-         zajęcia warsztatowe  rodzice – dzieci

-         spotkania rytmiczno – teatralne

-         spotkania andrzejkowe

-         turnieje i konkursy  rodzinne

-         bale karnawałowe

-         wspólne wycieczki i wyjazdy w plener

-         poszerzony kącik dla rodziców

-         konsultacje indywidualne

-         doradztwo psychologa, logopedy

-         ankiety dla rodziców  - otwarte dla rodziców dzieci po raz pierwszy przyjęte do przedszkola, - anonimowe   opinia o pracy przedszkola ,

-         zapraszanie rodziców do odwiedzania przedszkola w każdej części dnia oraz uczestniczenie w zajęciach planowych w grupie,

-         prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców

-         udział rodziców : lekarz – stomatolog ,fryzjerka, dziennikarz, policjant – w pogadankach z dziećmi ,

-         wspólne biesiadowanie – śpiewanie piosenek, zabawy, pląsy.

 

      Wszystkie te propozycje mają jeden naczelny cel: integracja rodziców, dzieci i nauczycieli, wspólne przeżywanie radości, rozwijanie u dzieci pozytywne emocje , zaspokajając potrzebę tworzenia, bliskości, uznania, działania. Rodzice chętnie     uczestniczą w zajęciach z dziećmi oraz we wszystkich uroczystościach           przedszkolnych ( informacja na tablicy ogłoszeń).  Mają też prawo uczestniczenia w posiedzeniach rady pedagogicznej.

 

   O nas | Aktualności | kadra.htm | Plan dnia | wydarzenia.htm | dokumenty.htm | kontakt.htm | Piosenki i  wiersze | Galeria prac | archiwum.htm | Linki

® magmoson