Na uwagę zasługuje ogromne zaangażowanie rodziców i
środowiska w celu podniesienia atrakcyjności wspólnie spędzonego czasu,
(m.in. darmowe przekazywanie środków rzeczowych na nagrody oraz
przekazanie pączków i wiele innych).
Mocną stroną przedszkola są również częste i
atrakcyjne wycieczki do bliższych i dalszych środowisk . Dziecko
najchętniej zdobywa swoje doświadczenia poprzez uruchamianie wszystkich
zmysłów, dlatego tak ważne jest, aby uczyło się w trakcie przeżyć i
osobistych wrażeń.
Ta forma
dostarczania przygód, przebywania w bezpośrednim kontakcie przyrodą,
kształci w pełni przyszłych obrońców naszego eko-systemu.
Nasi
wychowankowie są dla nas najważniejsi i kierujemy się tym, by oddane nam
pod opiekę dzieci czuły się wśród nas niczym nie zagrożone i bezpieczne.
Drugim, nie mniej istotnym problemem, było zdobycie zaufania wśród
rodziców do przedszkola w ogóle. Jako główny czynnik postawiłam, by
rodzice nie byli tylko biernymi odbiorcami tego, co proponuje przedszkole
w zakresie pracy z dziećmi, ale włączyli się do współpracy, by byli
współtwórcami tego, co się w przedszkolu odbywa.
Początkowo praca ta ograniczała się do przygotowania strojów dla dziecka
na uroczystości, następnie mamy lub babcie przygotowywały poczęstunek na
wspólne, rodzinne spotkania. Rodzice bardzo
chętnie zaczęli podejmować inne inicjatywy związane
z pobytem dziecka w przedszkolu.
Obecnie nauczycielki w każdej grupie mają opracowany plan współpracy z
rodzicami, który został zaakceptowany przez rodziców na zebraniach
grupowych.
Nie
chcemy, aby osiągnięcia obecnej cywilizacji – radio, telewizja, komputer i
najnowszy wynalazek , internet , - coraz bardziej odsuwały od siebie
rodzinę, przyjaciół, niezbędny dla rozwoju dziecka bezpośredni kontakt z
drugim człowiekiem.
Dziecko posiada potrzebę miłości, przynależności,
bezpieczeństwa, potrzebę komunikowania się z
najbliższymi, dlatego tak ważne jest, aby rodzice zdali sobie sprawę z
potrzeby tych kontaktów.
Podejmujemy wspólnie z rodzicami działania, umożliwiające dziecku
prawidłowy rozwój intelektualny, moralny, kulturalny i społeczny
Aby
zintegrować działania przedszkola i domu proponujemy:
-
zajęcia
warsztatowe rodzice – dzieci
-
spotkania
rytmiczno – teatralne
-
spotkania
andrzejkowe
-
turnieje i
konkursy rodzinne
-
bale
karnawałowe
- wspólne wycieczki i
wyjazdy w plener
-
poszerzony
kącik dla rodziców
-
konsultacje
indywidualne
-
doradztwo
psychologa, logopedy
-
ankiety dla
rodziców - otwarte dla rodziców dzieci po raz pierwszy przyjęte do
przedszkola, - anonimowe opinia o pracy przedszkola ,
-
zapraszanie
rodziców do odwiedzania przedszkola w każdej części dnia oraz
uczestniczenie w zajęciach planowych w grupie,
-
prowadzenie
zajęć otwartych dla rodziców
-
udział
rodziców : lekarz – stomatolog ,fryzjerka, dziennikarz, policjant – w
pogadankach z dziećmi ,
- wspólne
biesiadowanie – śpiewanie piosenek, zabawy, pląsy.
Wszystkie te
propozycje mają jeden naczelny cel: integracja rodziców, dzieci i
nauczycieli, wspólne przeżywanie radości, rozwijanie u dzieci pozytywne
emocje , zaspokajając potrzebę tworzenia, bliskości, uznania, działania.
Rodzice chętnie uczestniczą w zajęciach z dziećmi
oraz we wszystkich uroczystościach
przedszkolnych ( informacja na tablicy ogłoszeń). Mają też prawo
uczestniczenia w posiedzeniach rady pedagogicznej.
|